Protocollen

Hieronder volgen de 5 belangrijke protocollen van mijn BPV.
Als laatste is in zijn geheel te lezen hoe er gehandeld dient te worden bij het weglopen/vermissen van een cliënt. Dit is iets wat (gelukkig) nog niet voorkomt bij onze cliënten en dus een redelijk onbekend protocol is.

1) Protocol toepassing middelen of maatregelen (M OF M).
2) Protocol vervoer cliënten.
3) Protocol nachtaanwezigheidssituatie
4) Protocol bereikbare dienst
5) Protocol weglopen cq. vermissing


Protocol weglopen vermissing
Documenttype: WI
Vastgesteld: jan 2009 Evaluatiedatum: sep 2011
Documentcode: 2.4.1.WI.01.101
Kwaliteitshandboek
Protocol weglopen/vermissing1
1. Inleiding
Dit document legt vast hoe Schreuderhuizen omgaat met het weglopen en de vermissing van
bewoners. Dit algemene protocol is geldig voor alle bewoners. Voor sommige bewoners zijn
specifiekere richtlijnen nodig die in voorkomende gevallen als bijzondere bijlage op Docuweb
gepubliceerd zullen worden.
Preventie
Het is natuurlijk voor iedereen duidelijk dat weglopen en vermissing zoveel mogelijk
voorkomen moet worden. Als het zich toch voordoet is het beter voorbereid te zijn.
Neem daarom (een kopie van) de ID-kaart van de bewoner mee bij uitstapjes, zorg voor een
mobiele telefoon en zorg dat de achterblijvers weten waar je bent en wanneer je ongeveer
terug bent.
2. Bereik/toepassing
Dit protocol is bedoeld voor alle medewerkers en treedt in werking zodra een bewoner
vermist wordt. Het protocol is op DocuWeb toegankelijk voor alle medewerkers. Het protocol
moet worden gezien in samenhang met de overige documenten op het gebied van veiligheid,
en daarnaast met de documenten over bejegening. Het hoofd wonen is verantwoordelijk voor
onderhoud en wijziging van het protocol. Leidinggevenden zien erop toe dat alle
medewerkers ernaar handelen.
3. Doel
Richtlijnen geven voor het handelen bij vermissing van cliënten (m.n. bewoners).




4. Protocol weglopen/vermissing
1 Bij constateerde vermissing van een bewoner
Wat
Wie
1.1 Kijk in de onmiddellijke omgeving, vooral in stille hoekjes
en op het toilet
begeleiders
2 Vervolgstap als stap 1 geen resultaat oplevert en de vermissing voortduurt
2.1 Bel voor de hand liggende locaties in de buurt waar de
bewoner pas geweest is en waar hij over gesproken heeft
begeleiders
3 Vervolgstap als stap 2 evenmin resultaat oplevert en de vermissing voortduurt
3.1 - Binnen kantooruren:
- Licht de teamleider, de raad van bestuur en het hoofd
Begeleiders van de dienst (bij deelnemers die geen bewoner zijn,
hoofd activiteiten, bij bewoners hoofd wonen)
onmiddellijk in.
- Buiten kantooruren
- Licht de bereikbare dienst in (zie rooster op InfoWeb)
en overleg over de vervolgacties
- Doorgeven aan andere woongroepen en het
activiteitencentrum met de vraag om assistentie
- Politie inlichten: 0900-8844 en signalement doorgeven
(gebruik eventueel als aanvulling formulier
Persoonlijk signalement (2.4.1.FO.01) en fax het na
telefonisch contact door)
- Ouders en/of verzorgers, wettelijk vertegenwoordigers
inlichten
Begeleiders
Teamleider licht de achterwacht/ Bereikbare Dienst
in
Teamleider en begeleiders
Teamleider
Teamleider en begeleiders
4 Vervolgstap als de bewoner nog steeds niet teruggevonden is
4.1 Zoeken op bekende locaties en bereikbaar
blijven
Teamleider en begeleiders
5 Als de bewoner teruggevonden is
5.1 - Herhaal het protocol vanaf stap 2
- Informeer alle betrokkenen over het
terugvinden