Functioneringsgesprekken

2. Doel
Het jaargesprek over het functioneren is een gestructureerd gesprek tussen de leidinggevende (werkgever) en de medewerker (werknemer).
Het jaargesprek is een gestructureerd gesprek tussen een medewerker en diens leidinggevende met als doel het functioneren van de medewerker en de onderlinge samenwerking te verbeteren. Het persoonlijk ontwikkelingsplan is onderdeel van het functioneringsgesprek en is gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker.
Het jaargesprek kan gezien worden als een hulpmiddel om de inzet en mogelijkheden van medewerkers goed te benutten.
3.2 Waarom jaargesprekken over het functioneren houden?
We houden jaargesprekken over het functioneren om een zo goed mogelijk evenwicht te bereiken tussen de belangen van de organisatie enerzijds en die van de medewerkers anderzijds. Immers, een gezonde en goed functionerende organisatie is - naast andere voorwaarden - slechts mogelijk bij de gratie van gemotiveerde medewerkers op de juiste plaats. Om die reden hebben ook de medewerkers belang bij een gezonde en goed functionerende organisatie.
Het doel van Schreuderhuizen om functioneringsgesprekken te houden is dus tweeledig:
● het verbeteren van de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening;
● het verbeteren van de motivatie van de medewerkers.

3.4 Inhoud jaargesprek
Het jaargesprek over het functioneren bestaat uit de onderdelen:

· functioneren en competenties
 levensfase
 gezondheid en vitaliteit
 ontwikkeling/scholing (POP)
Bij de te onderscheiden onderdelen wordt eerst evaluatief teruggekeken op de afgelopen periode.

De gespreksonderwerpen kunnen zijn:
● welke factoren beïnvloeden het functioneren van het team/medewerker in positieve of negatieve zin;
● wat zijn wenselijke veranderingen of ontwikkelingen;
● wat vindt de medewerker van de wijze waarop leiding gegeven wordt;
● hoe wordt de samenwerking met collega’s ervaren, arbeids(on)geschiktheid, arbeidsomstandigheden etc.

Vervolgens wordt toekomstgericht de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker besproken. De medewerker wordt hiermee voorbereidt op de volgende stap in zijn loopbaan of op ontwikkeling in zijn eigen functie. Gespreksonderwerpen kunnen zijn:
● in welke richting wil de medewerker zich ontwikkelen, rekening houdend met levensfase, competenties loopbaan, gezondheid en vitaliteit;
● hoe wil de medewerker zich ontwikkelen: op korte en langere termijn;
● wat moet de medewerker doen om dit te bereiken.

Als rode draad voor het gesprek gelden de formulieren Jaargesprek Functioneren en Checklist jaargesprek functioneren.

3.5 Deelnemers
● De direct leidinggevende is bij het jaargesprek de gesprekspartner van de medewerker.
● In bijzondere gevallen, kan op verzoek van de direct leidinggevende of de medewerker een derde persoon ter ondersteuning bij het gesprek aanwezig zijn, mits de gesprekspartner hiertegen geen bezwaar heeft. Deze derde persoon kan zijn een collega-medewerker, een collega-leidinggevende of de adviseur personeelsbeleid.

3.6 Frequentie
● Met elke medewerker wordt eenmaal per jaar, in de periode februari tot en met april, een jaargesprek gevoerd.
● De medewerker en de leidinggevende kunnen, in onderling overleg, vaker dan eens per jaar een gesprek voeren.
● Er wordt in het betreffende jaar géén gesprek gevoerd in de volgende situaties:
a. de medewerker is op 1 februari korter dan twee maanden in dienst
b. de medewerker is per 1 mei of daarna in dienst getreden
c. de medewerker is op 1 februari arbeidsongeschikt en blijft dit tijdens de gehele gespreksperiode tot en met april. In deze situatie worden met de medewerker in het kader van de Wet verbetering Poortwachter re-integratiegesprekken gevoerd.
● Bij twijfelgevallen beslist het diensthoofd.